پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

گلایه مشهدی‌ها از افزایش سرفاصله زمانی مترو | ۹ دقیقه انتظار برای خط یک

  • کد خبر: ۱۷۴۹۸۸
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
گلایه مشهدی‌ها از افزایش سرفاصله زمانی مترو | ۹ دقیقه انتظار برای خط یک
شهروندان از دوبرابر شدن سرفاصله رسیدن قطار‌های خط یک قطار شهری مشهد به ایستگاه گلایه دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، ۹ دقیقه انتظار برای خط یک قطارشهری مشهد، گلایه پرتکرار این روز‌های مسافران خط یک قطار شهری مشهد است. در هفته گذشته قطار‌های خط یک مترو مشهد در بازه زمانی طولانی تری به ایستگاه می‌رسیدند. همین موضوع اساس گلایه شهروندانی بود که این روز‌ها از حمل ونقل ریلی برای تردد روزانه استفاده می‌کردند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا چند ساعتی در بازه زمانی اوج رفت وآمد، همراه مسافران خط یک مترو باشیم.

۷:۲۳ صبح؛ ایستگاه دانش آموز

همه صندلی‌های ایستگاه پر شده است و تعدادی نیز در گوشه وکنار ایستگاه و زیر سایه درختان ایستاده اند. جمعیت منتظر در این ایستگاه درخورتوجه است. حدود بیست خانم و آقا داخل ایستگاه منتظرند. تابلو اعلانات مترو زمان دو دقیقه انتظار را برای رسیدن قطار نشان می‌دهد. یکی از بانوانی که به گفته خودش هر روز از خط یک قطارشهری استفاده می‌کند، می‌گوید: چندهفته‌ای است که مترو شلوغ شده است. خداکند مترو فضا داشته باشد، تا بتوانیم راحت سوار شویم.

او به زمان انتظار اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: تا رسیدم، قطار رفت. پس از یک دقیقه که قطار از ایستگاه خارج شد، تابلو ایستگاه زمان انتظار را هشت دقیقه اعلام کرد. در این هشت دقیقه جمعیتی که وارد ایستگاه می‌شود، زیاد است. قطار وارد ایستگاه می‌شود. با وجود آنکه ایستگاه دانش آموز جزو چند ایستگاه ابتدای بولوار وکیل آباد است، داخل قطار خیلی شلوغ است و جایی برای ورود مسافران در ایستگاه ندارد. با اصرار خانم‌ها برای جابه جاشدن افراد داخل واگن، کمی فضا باز‌ می‌شود.

داخل واگن حسابی شلوغ است و مسافران پشت به پشت هم ایستاده اند. یکی از خانم‌هایی که تازه سوار قطار شده است، از چند خانم ایستاده در قسمت انتهای واگن می‌خواهد بیشتر جابه جا شوند تا کمی فضا باز شود. از انتهای واگن قطار صدایی به گوش می‌رسد: اگر جا بود، حتما جابه جا می‌شدیم. همه به هم فشرده شده ایم.

وقتی جا نیست

قطار به ایستگاه سیدرضی می‌رسد. داخل این ایستگاه نیز تعداد بانوانی که در انتظار ایستاده اند، زیاد است. در‌های قطار باز‌ می‌شود و کسی قصد ندارد پیاده شود. در مقابل حدود چند خانم منتظر در ایستگاه، همه تلاششان را‌ می‌کنند که هرطور شده خودشان را به داخل واگن مترو برسانند. مسافری مقابل در شاکی می‌شود: به خدا جا نیست که سوار شوید!

با این حال، خانم‌های داخل ایستگاه با تلاش زیاد، خودشان را به داخل واگن می‌رسانند. شلوغی داخل واگن نقل وقول‌ها و گپ وگفت‌ها برای چرایی شلوغ بودن واگن‌های مترو را داغ‌تر می‌کند. یکی از مسافران از شنیده هایش می‌گوید: شنیده ام که شاسی چند قطار شکسته است و،  چون تحریم هستیم، مجبور شده اند واگن‌ها را از خط خارج کنند. به همین دلیل است که قطار‌ها دیر به ایستگاه می‌رسند. قبلا هر چهار دقیقه قطار می‌رسید، اما الان این زمان ۹ دقیقه شده است. وقتی زمان انتظار دوبرابر شود، مشخص است که تعداد مسافران داخل ایستگاه دوبرابر می‌شود.

خط یک مثل خط دو شود

یکی دیگر از خانم‌ها وارد بحث می‌شود و‌ می‌گوید: خط ۲ هم ۹ دقیقه زمان انتظار دارد، اما خدایی این کجا و آن کجا؟ دست کم خط ۲ مترو واگن‌های بزرگ تری دارد و هرچه دیر هم برسد، فضای مترو برای مسافران ظرفیت دارد.
روند سوارشدن دوسه برابری مسافران در برابر مسافرانی که پیاده می‌شوند، تا ایستگاه‌های قائم و شریعتی ادامه دارد و درنهایت در این دو ایستگاه بخش بیشتر مسافران پیاده می‌شوند. چرایی شلوغی این روز‌های خط یک مترو را از مجتبی زمانیان وحیدی، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری شهرداری مشهد، جویا می‌شویم.

تعمیر دوره‌ای امری ضروری است

وی در توضیحاتی برای طولانی شدن زمان رسیدن قطار‌های خط یک ایستگاه، به تعمیر و نگهداری واگن‌های خط یک قطارشهری مشهد و نیز پیشینه سیزده ساله خط یک قطار شهری مشهد اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: بی شک تعمیر و نگهداری دوره‌ای برای قطار‌ها امری ضروری است. در همین راستا و نظر به آنکه موعد تعمیر و نگهداری دوره‌ای ناوگان خط یک قطارشهری فرارسیده بود، عملیات تعمیرات سنگین و به روزرسانی قطار‌های خط یک در دستورکار قرار گرفت و هم اکنون در حال اجراست.
زمانیان وحیدی بیان می‌کند: با این توضیحات، سرفاصله زمانی رسیدن هر قطار به ایستگاه‌های خط یک به طور موقت از ۵ دقیقه به ۹ دقیقه افزایش پیداکرده است.

از همراهی مردم سپاسگزاریم

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری شهرداری مشهد ضمن تشکر از همراهی مردم برای اجرای این عملیات، تأکید می‌کند که با پایان عملیات اجرای تعمیر و نگهداری واگن‌های خط یک، سرفاصله زمانی رسیدن قطار‌ها به ایستگاه به حالت قبل بازخواهدگشت. مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد بیان می‌کند: نهایت تلاشمان را‌ می‌کنیم تا حداکثر در روز‌های آینده تعمیرات قطار‌ها را انجام دهیم و سرفاصله زمانی قطار‌ها را به تدریج به همان پنج دقیقه برسانیم.

۶۰ واگن سالم است

زمانیان وحیدی شایعات شکسته شدن شاسی قطار‌ها را این طور پاسخ می‌دهد: شایعات مطرح شده درباره شاسی‌های شکسته قطارشهری را صریحا تکذیب می‌کنم. همه شصت واگن موجود در خط یک قطارشهری مشهد، شاسی‌های سالم دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->